Derfor trenger folk veihjelp

I 2022 rykket bilbergerne i REDGO (tidligere Falck) ut flere tusen ganger. Så hvis du har opplevd å ikke komme av flekken, er du i godt selskap. Mange trenger hjelp som følge av at de har fylt feil drivstoff på tanken eller har låst nøkkelen inni kupeen, forteller Lasse Andre Olsen Malmin i REDGO.

 

– Hvis du har vært uheldig og fylt feil drivstoff på tanken, er du ikke alene. Og bilnøkler som ligger innelåst i kupeen, er hverdagskost for bilbergerne våre. Dette er likevel ikke de vanligste problemene som bilbergerne våre må løse for folk, sier Malmin.

 

Flere trenger veihjelp om vinteren

 

Vinter betyr kuldegrader og glatte veier. Bilbergerne har cirka 40 prosent flere oppdrag om vinteren enn om sommeren, forteller Malmin.

 

­­– De fleste tilfellene av flatt batteri og andre startvansker hører hjemme i «kategori vinter». Videre ligger «fastkjøring i snø» høyt på listen. Kanskje er vi nordmenn ikke så flinke på vinterføre som vi liker å tro?

 

– Det gjelder nok for noen. På den annen side er det naturlig at det blir flere utforkjøringer og lignende i den kalde årstiden, påpeker Malmin.

 

Topp fem-listen

 

Her er problemene som fleste bilførere opplevde i 2022.*

 

1. Motorfeil 

 

Dette er en stor samlekategori som favner «alt» som kan gå galt med en motor. Og det er mye – alt fra fullt havari til mindre feil som «bare» tenner en lampe i dashbordet. Slik sett er det ikke så merkelig at denne kategorien er størst, kommenterer Malmin. 

 

Vil du unngå motorproblemer? Første bud er å følge service- og vedlikeholdsintervallene.

 

– I tillegg lønner deg seg å kunne legge frem et fullstendig servicehefte hvis du skal selge bilen, påpeker Malmin. Han anbefaler også jevnlig vask av motorrommet som et forebyggende tiltak. 

 

2. Startproblemer 

– Denne kategorien overlapper nok til en viss grad den første. Men her har folk altså meldt inn spesifikt at bilen ikke vil starte. Igjen: Det kan være mange årsaker til at det skjer. Men den aller vanligste finner vi i punkt nummer tre.

 

3. Batteritrøbbel 

 

Denne kategorien omfatter både fossil- og elbiler. Videre er både startproblemer og batteritrøbbel som oppstår langs veien inkludert. Det siste gjelder stort sett elbiler med tom «tank». 

 

 – Både fossilbil- og elbileiere kan oppleve at batteriet fører til startvansker. Hvis det er for lite spenning på startbatteriet i en bensin- eller dieselbil, klarer det ikke å dra i gang motoren. Elbiler har også et startbatteri, som regel av samme type som det vi finner i biler med forbrenningsmotor. Hvis dette batteriet er flatt, hjelper det ikke at hovedbatteriet har stått på lading hele natten, forklarer Malmin. 

 

En bil har ikke godt av å stå for mye stille, fremhever eksperten. Det gjelder ikke minst for batteriet – og særlig for deg som har bensin- eller dieselbil. Du bør rett og slett ta bilen med på langtur av og til.

 

– I hverdagen kan det bli mye småkjøring. Det kan føre til at batteriet blir tappet i stedet for å lade. Det gjelder spesielt på vinteren, når det er mange strømtyver i sving i bilen, sier Malmin. 

 

4. Punktering 

 

Her er det mest vanlig at et fremmedlegeme punkterer dekket. I tillegg opplever mange at luften siver ut som følge av at dekket er slitt, at ventilen lekker eller at overgangen mellom dekk og felg er utett. Bilbergerne må også hjelpe folk som har hatt et ublidt møte med en fortauskant eller lignende. 

 

 – Det er ikke lett å gardere seg mot punkteringer. Ikke er det så lett å fikse det selv, heller – nå som reservehjulet stort sett er fjernet fra bagasjerommet. En del bilmodeller kommer med et alternativ, som regel et nødhjul eller et tettesett,sier Malmin.

 

5. Trafikkuhell/-ulykke 

 

Dette punktet omfatter både mindre og mer alvorlige skader som følge av en utforkjøring eller kollisjon. 

 

 – Heldigvis er de fleste ulykker uten alvorlige personskader. Likevel omkom 118 personer i trafikken i 2022. Det viser hvor viktig det er at vi kjører forsvarlig. Det innebærer blant annet å tilpasse farten til forholdene, holde avstand til bilen foran og alltid ha oppmerksomheten rettet mot trafikkbildet – ikke mot en skjerm eller andre forstyrrende elementer. I tillegg må bilen være i god teknisk stand, understreker Malmin.

 

*Tallene er hentet fra Gjensidiges veihjelpstatistikk. REDGO er eid av Gjensidige.

Andre gode råd

Her finner du inspirerende historier, nyttige opplysninger og gode tips.  

Les mer