Biltrøbbel i Europa?

Dette gjør du hvis du får biltrøbbel i Europa

Det er lett å føle seg hjelpeløs hvis bilen stopper langt hjemmefra. Slik kan du få hjelp hvis uhellet er ute på Europa-ferien.

Bilferie er et fint alternativ til fly for deg som liker å reise sakte. Du kan forflytte seg mer eller mindre som du vil og kommer tettere på omgivelsene. Samtidig er det alltid en viss risiko forbundet med bilkjøring. Du kan få problemer med bilen, bli utsatt for tyveri eller komme ut for noe enda verre, som en kollisjon.

– Hvis noe uforutsett skjer, er første bud å sikre at du og andre trafikanter ikke utsettes for fare: På med refleksvesten, sett ut varseltrekant og få bilen så langt unna veibanen som mulig. I tillegg bør du kunne førstehjelp, sier administrerende direktør Tommy Uttakleiv i bilbergingsselskapet REDGO.


Ring forsikringsselskapet for å få veihjelp

Det neste du bør gjøre er å kontakte forsikringsselskapet ditt. De kan hjelp både gjennom bil- og reiseforsikringen. Seniorkonsulent Espen Johansen i Gjensidige forteller at selskapets bilforsikring gjelder bilforsikringen i Europa med unntak av Russland, Hviterussland og Kosovo. I tillegg dekkes den europeiske delen av Tyrkia.

Alle kaskoforsikringer i Gjensidige inneholder veihjelp. Tommy Uttakleiv opplyser at veihjelp sikrer deg assistanse i nær sagt alle situasjoner som kan oppstå på bilturen i Europa:

  • Du får hjelp av bergingsbil på stedet

  • Hvis det er nødvendig, blir bilen din fraktet til verksted for reparasjon.

Har du veihjelp gjennom forsikringen i Gjensidige og trenger assistanse, ringer du +47 915 03 100. Telefonen er bemannet døgnet rundt av operatører som sørger for at du får hjelpen du trenger, sier Uttakleiv. 


Leiebil og hotell

Det er kjedelig hvis ferien stopper opp fordi bilen må på verksted, kan du få leiebil og hotell gjennom forsikringer i ventetiden. Dette gjelder også hvis forsikringen ikke dekker selve årsaken til at bilen stoppet.

– Gjensidiges kaskoforsikringer dekker leiebil i inntil 30 dager. Dette gjelder på bilturer utenfor Norden hvis bilen er forsikret med Bil Kasko. Har du Bil Pluss, dekkes også reiser i Norden, sier Espen Johansen. Han presiserer at selskapet bare tar selve verkstedregningen når en skade dekkes av forsikringen.

Når Gjensidige ordner leiebil, gjelder den vanlige bilforsikringen din også for den. Det betyr at de samme vilkårene (egenandel, bonustap etc.) gjelder for leiebilen som for din egen bil.

– Leier du bil etter et uhell uten å involvere oss, er det leiebilselskapets forsikring som gjelder. Dette er enda en god grunn til å kontakte oss umiddelbart når du trenger hjelp, påpeker Johansen.


Finner løsninger

Ingen situasjoner er like. Derfor vil forsikringsselskapet forsøke å finne den beste løsningen i hvert enkelt tilfelle (innenfor rammene forsikringen gir).

– Tar det lang tid å få bilen klar, kan vi for eksempel avtale at du kjører leiebil til flyplassen og tar fly hjem. Vi dekker utgifter utover det den planlagte hjemreisen i bil hadde kostet deg. Bilen din blir transportert hjem når den er reparert, sier Johansen.

Han legger til at mange foretrekker å vente på sin og heller benytter ventetiden til å kjøre litt rundt i leiebil.


Hva dekker reiseforsikringen?

Bilforsikring er et «must» på bilturen. Det gjelder også reiseforsikringen. Den dekker «bilrelaterte» skader som for eksempel innbrudd. Vilkåret er at de har vært forsvarlig sikret mot tyveri samt at verdigjenstander – som foto- og datautstyr, klokker og smykker – og kontanter var oppbevart i låst og separat rom uten innsyn da du forlot bilen. 

– I tillegg er reiseforsikringen kjekk å ha hvis et uhell fører til at du blir forsinket til et annet transportmiddel, som for eksempel ferge, forteller reiseekspert Lene Kristine Wold Hasler i Gjensidige.

– Forsikringen dekker inntil 25 000 kroner for hver person som er forsikret. Pengene brukes til å innhente forsinkelsen, for eksempel ved hjelp av nye billetter, forklarer hun.

Andre gode råd

Her finner du inspirerende historier, nyttige opplysninger og gode tips.  

Les mer