Hvor mye koster det å la takboksen sitte på?
Hvor mye betyr takboksen for strøm- eller drivstofforbruket?
Har du takboks, synes du kanskje at det er tungvint å løfte den på og av bilen. Så hvorfor ikke la den sitte på hele tiden?
– For mange er takboksen – eller skiboksen – helt nødvendig når de for eksempel skal på hyttetur eller sommerferie. Det lages svært gode og aerodynamiske takbokser i dag, men noe mer energiforbruk blir det, sier kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther i Audi og Škoda.
Et eksakt tall er det umulig å gi. Til det er det for stor forskjell på takboksene, påpeker Eiken Winther.
Blir fort penger av det
Gjensidiges bilekspert Jan Fleinsjø bekrefter at det er vanskelig å tallfeste kostnaden.
– Samtidig verserer det tall som sier at en vanlig takboks øker forbruket med ti prosent. Legger du det til grunn, tar det ikke lang tid før det blir penger av det, sier han. Gjennomsnittlig kjørelengde er 11 000 kilometer i året, ifølge Statistisk sentralbyrå.
– Hvis disse blir kjørt med en boks på taket, vil det utgjøre mange watt eller liter drivstoff, påpeker Fleinsjø.
Hva tynger bilen?
De fleste takbokser har vektbegrensning, først og fremst for å unngå å påvirke bilens kjøreegenskaper, ved å stable høyt og
tungt. Men en fullastet takboks merkes også på batteriet eller tanken.
– Hvis du vil kjøre med boksen på taket, bør du i det minste tømme den for tunge ting som ikke må være der, foreslår Christine Eiker Winther. Hun understreker at spørsmålet om vekt gjelder alt utstyr, som for eksempel hundebur eller dekk. Ta ut det du ikke bruker i hverdagen, er rådet. En tommelfingerregel mange retter seg etter er at 50 kilo ekstra vekt gir to prosent mer drivstofforbruk, forteller Jan Fleinsjø.
– Det kan jo være et greit utgangspunkt, sier han og legger til at det også her er vanskelig å gi et tall som gjelder for alle. For eksempel vil ekstra vekt ha mer å si for en liten bil med liten motor, enn i en stor og kraftig bil. Det generelle råd er at du dropper takboks eller lasteholdere når du ikke trenger dem. Samtidig understreker Christine Eiken Winther at elbilsjåfører som regel ikke trenger å bekymre seg for verken vekt eller luftmotstand ved normal kjøring.
Tips til økonomisk kjøring
Med både høye strøm- og drivstoffpriser, er det likevel ikke dumt å begrense forbruket. Kan du gjøre mer enn å demontere takboksen eller stativet og redusere vekten? Ja, mener Gjensidiges Fleinsjø. Han viser til at kjørestilen din har mye å si.
– Får du bilen raskt opp i marsjfart og holder deg der uten stor variasjon i farten? Slik kjøring er både økonomisk og trygg, sier eksperten og forklarer:
– Hyppig nedbremsing og påfølgende fartsøkning krever energi. Derfor gjelder det å ha god oversikt over trafikken, se langt fremover, holde god avstand og tilpasse farten uten store utslag. Hvis bilen har manuelt gir, er det lurt å kjøre på så høyt gir som mulig for å holde turtallet nede. Andre tips er å sørge for riktig dekktrykk, holde vinduer lukket og begrense bruken av aircondition. Christine Eiker Winther konstaterer at forbruket også avhenger av ytre faktorer som for eksempel temperatur, føre, veibane og trafikk.
– Vi anbefaler dessuten å følge serviceprogrammet til bilen. En godt vedlikeholdt bil er en mer effektiv bil, sier hun.