Henrik Lundh Thoresen

«Jeg fikk en ny start hos REDGO. Her vil jeg bli lenge»

 

Etter to år i lære ble det klart for Henrik: Det var ikke snekker han skulle bli, likevel. Men at snakketøyet skulle bli den viktigste redskapen på jobben, hadde han aldri trodd. 

 

– Jeg ser ikke på meg selv som en spesielt utadvendt og snakkesalig person. Men her er jeg altså: På telefonen med fremmede hele dagen. Det verste er at jeg liker det, sier Henrik med et smil.

 

REDGO rekrutterer via NAV

 

Han kom i kontakt med REDGO gjennom et arbeidsmarkedstiltak i NAV. Et to minutters lynintervju må ha gått bra, for han ble raskt invitert til et nytt møte. Ikke lenge etter ble han tilbudt jobb som operatør på REDGO-sentralen i Larvik.

 

– Jeg synes det er veldig bra at selskapet rekrutterer medarbeidere på denne måten. Jeg tror det er mange som meg der ute. Folk det har stoppet litt opp for, og som bare trenger en liten dytt for å komme i gang igjen, sier Henrik.

 

Han forteller at jobben som operatør ikke krever utdanning. Du kommer langt med å opptre rolig, ryddig og hyggelig overfor folk som trenger hjelp i en vanskelig situasjon.

 

Fikk god opplæring på Assistansesenteret

 

Henrik var ikke alltid like rolig under opplæringen. – Jeg fikk god opplæring, men til tider var det likevel kaos i hodet. REDGO håndterer veihjelp for en rekke forsikringsselskaper – som har litt forskjellige vilkår. Det var mye å sette seg inn i, selv om vi har gode datasystemer som hjelper oss i det daglige, sier han. 

 

Henrik forsto raskt at mengdetrening var nøkkelen til å mestre arbeidsoppgavene. Etter fire, fem uker begynte ting å sitte ganske bra. Så fikk han en ny utfordring – opplæring av en gruppe sommervikarer på sentralen i Larvik. Litt skummelt, men samtidig bra – for både de nyansatte og ham selv.

 

– Jeg var fremdeles ganske fersk i jobben. Derfor visste jeg hva vi burde legge ekstra vekt på i opplæringen. Og jeg lærte mye av å videreformidle kunnskap som fremdeles var ganske ny for meg. Med andre ord en fin repetisjon, konstaterer Henrik.

 

Gode karrieremuligheter i REDGO

 

Han roser REDGO for å gi nye medarbeidere ansvar raskt. Og han trekker fram at selskapet tilbyr gode muligheter for karriereutvikling. For den som vil, er det ikke lang vei fra stillingen som operatør til teamleder – og videre til andre lederjobber.

 

– I tillegg vil jeg fremheve det gode samholdet mellom kollegene. Det er viktig at vi fungerer godt sammen – både med hensyn til arbeidsmiljøet og produktet vi leverer. Det er bra folk og generelt god stemning på jobben. Mange møtes også utenfor arbeidstid. REDGO legger til rette for en rekke aktiviteter, og i tillegg er det vanlig å finne på ting sammen på egen hånd, forteller Henrik.

 

Bilførere flest er hyggelige folk

 

Vi må ikke glemme det viktigste i jobben: Bilførere som opplever punkteringer, motorstopp og andre problemer som har en tendens til å oppstå når det passer som dårligst. 

 

– Stort sett er folk rolige og hyggelige når de ringer. Men noen er veldig stressa og fortvilet. De kan reagere med sinne hvis forsikringsavtalen deres ikke gir dem hjelpen de trodde de skulle få. Men de aller fleste får assistansen de trenger – og er takknemlige for det, forteller Henrik. I løpet av et vanlig skift tar han imot 70–100 henvendelser.

 

– Det er moro å hjelpe folk. Det er det jobben handler om. Men det skal sies at jeg kan være «blåst» i hodet etter en vakt. Derfor er det fint at friperiodene kommer ganske tett i turnusen. Da er det mulig å hente seg inn. I forrige uke dro jeg på en todagers tur til Danmark midt i uka. Det hadde ikke vært mulig i mange andre jobber, og denne fleksibiliteten passer meg godt, sier Henrik.