Marit Grønskei

«I REDGO lever vi av å hjelpe folk. Jobben min er å sørge for at de som jobber hos oss får like god hjelp og service som kundene våre.»

 

Vi ringer Marit mens hun sitter i bilen på vei til Larvik.
– Hei! Dette er perfekt timing for en prat om hvordan vi i REDGO jobber med personalpolitikk. Assistansesenteret vårt i Larvik er den avdelingen som har flest medarbeidere samlet på ett sted. Jeg skal treffe folk og høre hvordan det går. Ikke minst skal jeg hilse på de nyansatte. Det er mye lettere å gjøre en god jobb for folk som ikke bare er navn på en liste, sier Marit.

 

Jobbtittelen hennes er HR-sjef i REDGO Norge. Men denne dama er ikke mye «sjefete».

 

Marit lever og ånder for service. Og kundene hennes er de cirka 180 ansatte i REDGO Norge.
– Ja, du kan godt si det sånn. I REDGO er vi opptatt av å hjelpe folk, løse utfordringer, dele
kunnskap og overgå forventninger. Det gjelder utad – og i høyeste grad innad. Filosofien min
er at vi skal yte like god service internt som vi gjør eksternt, sier Marit.

Ledelsen må være tett på de ansatte

Hva betyr dette i praksis? Ledelsen i REDGO må være tett på de ansatte, skaffe seg kunnskap om behov og utfordringer som de har – og gi dem den støtten og tilliten de trenger for å gjøre en god jobb, forklarer Marit.

 

– «Tett på» betyr også at beslutninger om strategi, drift og annet er tuftet på virkeligheten slik de ansatte opplever den. Én ting vi vet, er at omgivelsene våre endrer seg hele tiden. REDGO må tilpasse seg disse endringene, sier hun.

 

HR er bomullen i REDGO

 

En kollega omtalte en gang HR som bomullen i en virksomhet, forteller Marit. Kommentaren var nok ment litt tøysete, men «bomull» er faktisk ingen dårlig beskrivelse av hvordan en personalavdeling fungerer.

 

– Bomull – i den forstand at vi er opptatt av de myke verdiene, folkene og behovene deres. Vår viktigste oppgave er å bidra til at REDGO opprettholder en god arbeidskultur. Dette omfatter alt fra turnusordninger, lønn, opplæring, kompetanseutvikling og psykososiale tiltak som skaper trivsel og samhold. Alt henger sammen, slår Marit fast. Hun understreker samtidig at HR ikke er bare bomull.

 

– I arbeidslivet kan det også være skarpe kanter. Vi håndterer konflikter, sykdom, oppsigelser og andre saker som kan være vanskelige. Her støtter vi oss på retningslinjene i selskapet, arbeidsmiljøloven og hverandre, sier Marit.

 

Tøff start på jobben

 

45-åringen startet altså karrieren sin i hotell- og restaurantbransjen. Der skjønte hun tidlig at de ansatte er nøkkelen i enhver virksomhet. Hun ville jobbe med mennesker! Etter studier i organisasjon og ledelse, ble Marit leder i en internasjonal ungdomsorganisasjon. Da hun kom til REDGO i 2020, var det full Korona-nedstengning. For en nyansatt personalsjef kunne timingen knapt bli verre.

 

– Det ble mange møter på Teams, som er langt fra en fullgod erstatning for fysiske møter. Etter pandemien har jeg brukt tid på å bli kjent med de flinke folkene i REDGO.