Bilene blir smartere - vi bulker mer

Bilen din har kameraer og sensorer på alle kanter. Men du kan ikke skylde på den hvis det smeller.

Moderne biler blir stadig smartere. Det vil si at de har avanserte systemer som hjelper deg med kjøringen. Likevel går skadetallene i været. Det viser en oversikt fra Finans Norge, som samler tall fra forsikringsselskapene.

I 2024 ble det registrert over 385 000 kollisjonsskader. Det var ny rekord.

-Flertallet av disse skadene skjer i forbindelse med parkering, opplyser rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Førerassistentene erstatter ikke føreren

 

Flere forhold kan forklare statistikken, mener Fleinsjø. For det første har moderne biler vokst ut av parkeringsplassene, som ikke har blitt større selv om bilene har est ut i lengden og bredden i løpet av de siste tiårene.

 

For det andre er mange deler blitt så dyre at flere velger å utbedre skader gjennom forsikringen i stedet for å ta regningen selv.

– For det tredje kan førerassistentsystemene gi en falsk trygghet. Det må bli konklusjonen når antallet skader øker til tross for ryggekameraer, blindsonesensorer, parkeringssensorer, 360-graderskamera og annen teknologi, sier Fleinsjø.

Dette er fantastiske hjelpemidler – men de kan på ingen måte erstatte personen bak rattet, understreker han og forteller at en del bilførere skriver i skademeldingen at sensoren ikke varslet dem før det plutselig smalt.

– Du kan ikke skylde på bilen når det smeller. Det koker ned til at «jeg fører bilen, ansvaret ligger hos meg», understreker Fleinsjø.

Blokker ut» varslingssystemene

Man kan bli «blind og døv» av varslingssystemene, mistenker Fleinsjø. Selv om det piper og blinker, kan man tenke at det er litt mer å gå på – helt til det plutselig ikke er det. Det kan også oppstå situasjoner der kameraer og sensorer svikter.

– Jeg kan vise til min egen bil, som er utstyrt med alle disse systemene. Hvor raskt de varsler meg, avhenger av hvor fort jeg rygger. I tillegg fungerer sensorer og kameraer naturligvis dårligere når de er tilsmusset av skitt, sier Fleinsjø.

Han legger til at det er viktig å sette seg inn i hvordan teknologien virker i bilen – og hvordan de skrus av og på.

– Du må ha også kunnskap om hvordan du skal håndtere situasjoner der teknologien griper direkte inn i kjøringen, slik at det ikke oppstår farlige situasjoner hvis kjøretøyet har misforstått faresituasjonen.

 

Bruk teknologien og egne sanser

Ekspertens stjernetips ved parkering er å rygge bilen på plass – og altså å kombinere egne sanser med teknologien i bilen.

– I dag lærer man å se seg godt om, både med speil, ryggekamera og ved å snu seg ved behov – og kombinere dette med varslingssystemene. Hvis du gjør som folk ble opplært til før – å legge armen bak passasjersetet og se direkte ut av bakruten – er det lett å få en stor blindsone på venstre side av bilen og i tillegg glemme å se fremover, sier Fleinsjø

Han legger til noen biler har ingen eller begrenset sikt gjennom bakruten.

– Da vil ryggekameraet mer eller mindre erstatte midtspeilet. Prinsippet er uansett det samme, enten sikten er god eller dårlig: Som fører må jeg ta hensyn til den sikten jeg har og rygge deretter, sier han.

 

Fem råd for trygg parkering

1. Parker langt unna inn- og utkjøringen. Dette gjelder spesielt i kjøpesentre og lignende, der det ofte er mye trafikk av biler og fotgjengere nær inngangen.

2. Rygg inn når du skal parkere. Da får du fri sikt fremover når du skal ut igjen. Husk at du har vikeplikt hvis du må rygge ut.

3. Legg handleturen til en mindre travel tid på dagen.

4. Er dere flere voksne i bilen, kan én assistere føreren ved inn- og utkjøring.

5. Kjør sakte og se deg godt for til både til høyre og venstre. På parkeringsplasser er det vikeplikt fra høyre. Men andre bilførere kan være mer opptatt av å finne en ledig plass eller unngå en stolpe enn å følge med på hva du gjør.

Driver looking at their phone.

Bruke forsikringen eller betale reparasjonen selv?

Som bileier med kaskoforsikring må du betale egenandel. En selvforskyldt skade medfører dessuten bonustap. Mange velger å betale mindre reparasjoner selv, ifølge Fleinsjø. Han deler dette tipset:

–  Gjensidige* benytter en «bonuskalkulator» som beregner den langsiktige økonomiske konsekvensen av et bonustap. Slik blir det enklere for deg å bestemme deg for om du vil betale kostnadene selv eller bruke forsikringen, forklarer han.

Beslutningen kan du utsette helt til skaden er ferdig reparert. Da får du en oversikt over Gjensidiges utlegg i saken.

– Hvis du velger å betale dette beløpet til oss, får saken ingen konsekvenser for bonusen eller prisen på bilforsikringen, forklarer Fleinsjø.


*REDGO er eid av Gjensidige

Andre leste også...

Her finner du inspirerende historier, nyttige opplysninger og gode tips.  

Les mer