Kjøre med tilhenger

Slik rygger du trygt med tilhenger

Det kan være vanskelig å rygge med tilhenger på bilen.
Her er ekspertrådene du trenger.

– Det er lett å føle seg hjelpeløs og litt dum når høyre blir til venstre og hengeren plutselig står på tvers bak bilen. Verre er det selvsagt hvis noe eller noen blir skadet, sier rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Hvis du sjelden kjører med henger, er det ikke rart om du er usikker. Men alle kan lære seg kunsten, lover Fleinsjø.  

– Følg noen gode råd og øv deg litt på teknikken, så vil du snart se at hengeren smetter på plass på en elegant og sikker måte, sier han og legger til at det er smart å øve på et trygt sted med god plass før du begir deg ut i trafikken.

 

 

Syv råd for deg som skal rygge med tilhenger

Finn riktig utgangsposisjon. Still bilen og hengeren på en rett linje.

  1.  Rygg til venstre hvis du kan. Det gir mer kontroll og bedre oversikt. En høyresving er litt mer krevende, blant annet på grunn av blindsonen på passasjersiden. Men med litt øvelse går også det fint.

  2. Skaff deg oversikt. Hvordan ser det ut rundt bilen og hengeren? Gå gjerne ut av bilen og sjekk før og mens du rygger hvis omgivelsene er uoversiktlige.
     
  3. Legg hånden på nederste del av rattet. Hvis du plasserer en hånd på «klokken seks», vil hengeren svinge mot venstre når du trekker rattet mot venstre. Dette hjelper deg å unngå venstre/høyre-forvirringen som mange opplever.

  4. Bruk lav og jevn fart. Ikke stress eller tenk på at det skal gå kjapt. Små justeringer med rattet og lav fart er mest effektivt og tryggest. Hvis hengeren kommer ut av kurs, kjører du bare litt fremover og begynner på nytt.

  5. Bruk speilene aktivt. Noen foretrekker å snu kroppen rundt for å se direkte ut av bakruten. Speilene gir imidlertid bedre oversikt langs sidene av bilen og hengeren. Samtidig blir det lettere å følge med på det som skjer foran. Mange biler får skade på en av forskjermene fordi føreren er opptatt av det som skjer bak. Speilene er uansett å foretrekke hvis du rygger med skaphenger eller har høy last som blokkerer sikten gjennom bakruten. 

  6. Be om hjelp. Få med deg en venn som kan stå ute og gi instruksjoner – eller spør noen andre på stedet om å hjelpe deg med å holde oversikt.

Legg om kjørestilen

 

Rygging kan være utfordrende, men det å kjøre fremover med henger krever også en stødig hånd. Hengeren endrer bilens kjøreegenskaper, vektlegger seniorrådgiver Pål Andersen i Norges Trafikkskoleforbund.

– Det tar lengre tid å komme opp i fart. Samtidig øker bremselengden. Dette må du ta hensyn til i for eksempel kryss, rundkjøringer og foran fotgjengerfelt. Regelen om å kjøre forsiktig og avpasse farten til forholdene gjelder i høyeste grad når du kjører med henger, sier Andersen.

Når du kjører i kryss eller skal skifte felt, er det viktig å huske at bil og henger utgjør en lengre kortesje enn du er vant til. Det må du også tenke på når du skal svinge.

– Legg deg litt ut til høyre i en venstresving og litt til venstre i en høyresving. Følg med i speilene for å være sikker på at hengeren får nok plass, råder Andersen.


Hvor mye kan du trekke?

Seniorrådgiveren minner om reglene for tillatt maksvekt for bil og henger – og betydningen av å sikre lasten forsvarlig.

– For tung last, eller last som er plassert feil eller sikret for dårlig, utgjør en fare for deg og omgivelsene dine, understreker han.

Statens vegvesens tilhengerkalkulator kan du enkelt sjekke hvor tung tilhenger du har lov til å kjøre med din bil og ditt førerkort.

Maks fart for en tilhenger med og uten brems er 80 kilometer i timen hvis hengeren har en totalvekt på opp til 750 kilo. Noen tilhengere kan godkjennes for hastigheter opp til 100 kilometer i timen.

– Bruk speilene godt og følg med på trafikken bak. Kjør inn til siden og slipp andre biler frem hvis du er til hinder for dem, sier Andersen.

 

* REDGO er eid av Gjensidige.

Andre gode råd

Her finner du inspirerende historier, nyttige opplysninger og gode tips.  

Les mer